Tag gode produktbilleder

Tag gode produktbilleder

At være fotograf er en spændende hobby, der kan ende med at blive et alsidigt job. Så længe du blot fotograferer for hyggens skyld, kan du selv vælge, hvilke motiver du bedst kan lide at forevige. Men lader du din hobby blive dit erhverv, så kan du sjældent være helt så kræsen i forhold til hvilke opgaver, som du takker ja til at lave.

Nogle gange kan det være brudepar, der henvender sig, fordi de mangler en fotograf til deres bryllup. Andre gange kan der være tale om, at man bliver booket af f.eks. en webshop til at tage en række flotte produktbilleder.

Produktbilleder er en kunstart i sig selv

Jo større kundekreds du får, jo bedre bliver dine muligheder for at vælge opgaver til og fra. Det vil være en god idé at fokusere på de opgaver, du er allerbedst til. Er du god til at fange glimtet i øjet på en model, så er det portrætfoto, du skal kaste dig over. Er du derimod bedre til at se de rette vinkler og sætte det rette lys på en given genstand, så kan du markedsføre dig selv som produktfotograf.

Ved første øjekast kan det ligne en nem opgave at fotografere en vare, der står helt stille. Men faktisk er det slet ikke så ligetil. Lyssætningen skal være helt rigtig og produktet skal fotograferes fra den helt rette vinkel. Ellers kommer det hurtigt til at se ufærdigt eller amatøragtigt ud.

Billeder der sælger

Når du tager billeder af en vare til en webshop, er det allervigtigste, at det færdige foto giver kunden lyst til at foretage et køb. Skal du f.eks. tage et billede af en weber gasgrill q 1200, kan det være en god idé at sætte sig i målgruppens sted. Hvad gør dem købelystne? Er det et minimalistisk billede, der blot viser, hvordan grillen faktuelt ser ud? Eller giver det et bedre resultat at tage et billede af grillen i brug i en have med liv og glade dage omkring den og osende bøffer på risten?

Nogle gange bør man blot vælge den ene mulighed, andre gange kan der være fordele i at tage begge billeder, så grillen vises fra to forskellige perspektiver. Som fotograf kan du rådgive dine kunder om, hvad der virker bedst. Men i sidste ende er det webshoppens ejer, der tager beslutningen. Derfor skal du kunne udføre begge opgaver til perfektion.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.